Peran Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus di MTs. Swasta Sidikalang)
DOI:
https://doi.org/10.53802/hikmah.v19i1.148Keywords:
Headmaster, Education Quality, Educational LeadershipAbstract
This study aims to analyze the role of the principal in improving the quality of education in MTS. Islamic education. The focus of the study is on two things, namely the efforts of the principal in improving the quality of education, and the opportunities and obstacles of the principal in improving the quality of education. This research began with the problem of declining teacher performance, which was based on initial observations due to the lack of good quality management in the school. The research method used is qualitative with a case study approach. Research informants are principals, teachers, and students. Data collection techniques through observation, interviews, and documentation studies. The results of the study indicate that the efforts made by teachers go through the quality assurance cycle, namely Determination, Implementation, Implementation Evaluation, Implementation Control, and Improvement. The cycle starts from policy determination, policy implementation, evaluation of policies that have been applied, control over policies that have been realized, and follow up on evaluation results. Opportunities in improving quality can be seen from the competence of the principal, teacher motivation, and the synergy of cooperation. While the obstacles faced are the limitations of teachers in mastering learning technology so that it hampers the principal's program in terms of digitizing education.
References
Amaliyah, K. (2018). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manager dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Kajian Moral dan Kewarganegaraan, 6(2), 15–28. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/24752
Apdila, M. N. (2021). Peran Kepala Madrasah Sebagai Supervisor dalam Peningkatan Kinerja Guru. Chalim Journal of Teaching and Learning (CJoTL), 1(1), 73–84. https://pasca.jurnalikhac.ac.id/index.php/cjotl/article/view/90
Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan: Studi Kasus di SMAU 1 Gresik. JM-TBI: Jurnal Manajemen dan Tarbiyatul Islam, 54–76.
Hadi, F., & Harun, C. Z. (2018). Kepala Sekolah Sebagai Edukator dalam Meningkatkan Kompetensi Guru pada SMK Negeri 2 Sigli Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 6(2), 18–32. http://e-repository.unsyiah.ac.id/JAP/article/view/13103
Hafizin, H. (2021). Peranan Kepemimpinan Kepala Madrasah Sebagai Manajer dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Islamic Management: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 157–175. http://dx.doi.org/10.30868/im.v4i01.1179
Kurniawati, E., Arafat, Y., & Puspita, Y. (2020). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan melalui Manajemen Berbasis Sekolah. Journal of Education Research, 1(2), 134–137. https://doi.org/10.37985/joe.v1i2.12
Laksono, T. A. (2021). Analisis Kepala Madrasah Sebagai Supervisor di Lembaga Pendidikan Islam. Leaderia: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 11–22. https://doi.org/10.35719/leaderia.v2i1.57
Malik, J., Trisnamansyah, S., & Mulyanto, A. (2021). Pengaruh Kompetensi, Motivasi, Sarana Prasarana, dan Iklim Sekolah Terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 81–94. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v2i2.48
Marce, S., Ahmad, S., & Eddy, S. (2020). Manajemen Kepemimpinan Kepala Sekolah sebagai Administrator dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Dawuh: Islamic Communication Journal, 1(3), 76–81. https://siducat.org/index.php/dawuh/article/view/138
Masduqi, M. (2022). Peran Kepala Sekolah Sebagai Administrator di Madrasah Ibtidaiyah Darussalam Parit Sibun Kecamatan Enok. STAI Auliaurrasyidin Tembilahan. https://repository.stai-tbh.ac.id/handle/123456789/198
Mulyasa, H. E. (2022). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.
Muslim, B., Harapan, E., & Kesumawati, N. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMA Negeri 1 Indralaya Selatan. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 9(1), 149–158. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/intelektualita/article/view/5586
Nurpuspitasari, D., Sumardi, S., Hidayat, R., & Harijanto, S. (2019). Efektivitas pembelajaran ditinjau dari supervisi akademik kepala sekolah dan budaya sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan, 7(1), 762–769. http://informa.poltekindonusa.ac.id/index.php/informa
Ridho, R. (2021). Peran Kepala Madrasah Sebagai Edukator dalam Penguatan Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Peserta Didik di Madrasah Tsanawiyah Negeri 2 Bandar Lampung. UIN Raden Intan Lampung. http://repository.radenintan.ac.id/14754/
Rohman, N. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Perspektif Manajemen Mutu Terpadu Studi Kasus di Sdut Bumi Kartini Jepara. Tarbawi: Jurnal Pendidikan Islam, 14(2), 18–32. https://doi.org/10.34001/tarbawi.v14i2.625
Rosyadi, Y. I., & Pardjono, P. (2015). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di SMP 1 Cilawu Garut. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(1), 124–133. https://doi.org/10.21831/amp.v3i1.6276
Said, A. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Melestarikan Budaya Mutu Sekolah. Evaluasi: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 257–273. http://dx.doi.org/10.32478/evaluasi.v2i1.77
Siregar, A. B., Kusmanto, H., & Isnaini, I. (2016). Evaluasi Kinerja Kepala Sekolah Menengah Kejuruan Se-Kabupaten Langkat Tahun 2015. Jurnal Administrasi Publik (Public Administration Journal), 6(1), 22–32. https://doi.org/10.31289/jap.v6i1.1053
Supartilah, S., & Pardimin, P. (2021). Peran Kepala Sekolah di Era Revolusi Industri 4.0 Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Media Manajemen Pendidikan, 4(1), 138–149. https://doi.org/10.30738/mmp.v4i1.9892
Syafarina, L., Mulyasa, E., & Koswara, N. (2021). Strategi Manajerial Penguatan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(4), 2036–2043. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i4.1250
Syafrizal, F. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Pengembangan Manajemen Sekolah Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan di SD Plus Islam Excellent Bukittinggi. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 1(2), 65–79.
Syah, F. (2021). Strategi Kepala Madrasah dalam Mewujudkan Visi dan Misi di MAN 1 Pamekasan. Institut Agama Islam Negeri MadurA.
Wahyudin, A. H. (2017). Kinerja Kepala Madrasah Sebagai Supervisor Pembelajaran di Madrasah Tsanawiyah Al-Khairiyah Ciruas Serang. An-Nidhom: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 28–49. http://dx.doi.org/10.32678/annidhom.v2i1.4444
Yahdiyani, N. R., Muna, A. R., & Nurjanah, S. (2020). Peran kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kualitas Peserta Didik di SDN Martapuro 2 Pasuruan. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 327–336. https://ummaspul.e-journal.id/Edupsycouns/article/view/484