Interpretasi Kisah Luqman dalam Al-Qur’an pada Realitas Agama dan Sosial (Pendekatan Sastra Kebahasaan)

Authors

  • Sharikhul Hanif Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Irsyad Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan

DOI:

https://doi.org/10.53802/hikmah.v19i1.147

Keywords:

Surah Luqman, Moral, Mimetic Criticism, Linguistic Literature

Abstract

This study aims to analyze the story of Luqman as contained in Surah Luqman verses 12-19 and interpret it with the moral formation of human life. Luqman's story will be studied through a literary-language approach to mimetic criticism to find the reality that exists in real life. This approach focuses on the study of the relationship of literary works with reality or reality outside of literary works. This approach has an influence on the reader in the application of life values ​​which is a form of implementation of the story contained in Surah Luqman verses 12-19. The implementation can be in the form of attitudes and actions that are adapted to the moral message contained in Surah Luqman verses 12-19. The results of the study indicate that the literary-linguistic approach can reveal the message contained in the surah as the purpose of its revelation to humans. The reality expressed in Luqman's story in Surah Luqman verses 12-19 is religious, social, and educational. The reality of religion is the relationship between humans and God, social reality is the relationship between humans and other humans. The reality of education about the role of fathers teaches the value of the noble character to children.

References

Al-Suyuthi, J. (1990). Tafsir al-Jalalain. Dar As-Salam.

Asriyah, A. (2016). Perkembangan Sejarah Sastra Arab. Rihlah: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan, 4(2), 91–98. https://doi.org/10.24252/rihlah.v4i2.2834

Azizah, N. (2019). Interpretasi Mufassir terhadap Tikrar kisah nabi Adam dalam Al-qur’an. UIN Sunan Ampel Surabaya.

Budiono, A. (2019). Pola Asuh Orang Tua Terhadap Anak dalam Al-Qu'ran (Kajian Kisah Luqman). Miyah: Jurnal Studi Islam, 15(2), 313–336. https://doi.org/10.33754/miyah.v15i2.190

Elfariani, F. E. (2021). Kritik Sastra Mimetik terhadap Novel Kata Karya Rintik Sedu dan Relevansinya dalam Pembelajaran Kritik Sastra. Universitas Jenderal Soedirman.

Fawaid, A. (2022). Pendekatan Parenting Berbasis Al-Qur’an: Kajian Tematik Atas Ayat-Ayat Komunikasi Orang Tua dan Anak Usia Madrasah Ibtidaiyah dalam Q.S. Luqman Ayat 13-19. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 962–978. http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1233

Harjito. (2015). Sastra dan Manusia : Teori dan Terapannya. Fakultas Pendidikan Bahasa dan Seni IKIP PGRI.

Hula, I. R. N. (2020). Tafsir Tarbawi: Analisis Bahasa dan Sastra al-Qur’an dalam Surah Luqman. Jurnal Ilmiah Al-Jauhari: Jurnal Studi Islam dan Interdisipliner, 5(1), 121–146.

Irsyad, M. (2020). Kompetensi Kepribadian Pendidik dalam Tafsir Asy-Sya’rawi Pada Surah Luqman Ayat 13-19. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara. http://repository.uinsu.ac.id/11708

Katsir, I. (2000). Tafsir Ibnu Katsir. In Jld. II, Beirut: Dar al-Fikr, tt.

Khaerunnisa, K., & Septiana, D. (2020). Menguak Sastra dalam Sejarah Islam. Pena Literasi, 3(1), 29–35. https://doi.org/10.24853/pl.3.1.29-35

Mulyadin, A. (2022). Stilistika Al-Qur'an dalam Kisah Luqman dan Implikasinya Terhadap Cara Mendidik Anak. Al-Ibanah, 7(1), 15–28. https://doi.org/10.54801/iba.v7i1.78

Nasution, N. K. (2021). Internalisasi Nilai Pendidikan Islami dalam Kisah Luqman Al-Hakim dan Relevansinya terhadap Pendidikan Islam di Era Desrupsi. EL-Hikmah: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan Islam: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 15(1), 55–72. https://doi.org/10.20414/elhikmah.v1i15.3477

Qomaruddin. (2016). Pembentukan Akhlak Anak Menurut Al-Qur’an Surat Luqman Ayat 12-19. Jurnal Ilmu Pendidikan Islam I A I, 14(1), 19–31. http://ejournal.kopertais4.or.id/pantura/index.php/jipi/article/view/2983

Rahman, H. (2019). Amin Al-Khuli, Pendekatan Kritik Sastra Terhadap Al-Quran. Al-Irfan: Journal of Arabic Literature and Islamic Studies, 2(1), 94–120. https://doi.org/10.36835/al-irfan.v2i1.3386

Rahmi, N. (2019). Realisasi Kesahihan Estetika dalam Karya Sastra Arab. Al-Fathin: Jurnal Bahasa dan Sastra Arab, 2(02), 135–150. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v2i02.1781

Revita, B. N. (2020). Analisis Mimetik Novel Surat Kecil untuk Tuhan Karya Agnes Davonar. Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. http://repository.umsu.ac.id/handle/123456789/13989

Rohman, S., & Wicaksono, A. (2018). Tentang sastra: Orkestrasi teori dan pembelajarannya. Garudhawaca.

Rusydi, A. M. (2019). Penafsiran Kisah Luqman dalam Al-Qur’an: Relevansinya dengan Pendidikan Keimanan dalam Keluarga. Jurnal Ulunnuha, 8(1), 105–114. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/ulunnuha/article/view/293

Sari, I. K. (2021). ’Ibrah Kisah Luqman al-Hakim dalam Pendidikan Karakter Pada Anak: Telaah Penafsiran Wahbah az-Zuhaili atas Surah Luqman Ayat 12-19 dalam Tafsir Al-Munir (pp. 17–23). UIN Sunan Ampel Surabaya.

Sari, N., & Rusmana, D. (2022). Interpretasi Ayat-ayat Pendidikan Anak dalam Al-Qur’an dan Implementasinya dalam Keluarga: Studi Tafsir Maudhuí. Gunung Djati Conference Series, 8, 327–346.

Sofwan, N. (2021). Pendekatan Sastra dalam Kisah-Kisah Al-Qur’an Perspektif Muḥammad Aḥmad Khalafullāh. Al Ashriyyah, 7(1), 55–72. https://doi.org/10.53038/alashriyyah.v7i01.136

Sukirman, S. (2021). Karya Sastra Media Pendidikan Karakter bagi Peserta Didik. Jurnal Konsepsi, 10(1), 17–27. https://www.p3i.my.id/index.php/konsepsi/article/view/4

Sulaeman, O. (2015). Estetika Resepsi dan Intertekstualitas: Perspektif Ilmu Sastra terhadap Tafsir al-Qur’an. Tanzil: Jurnal Studi Al-Quran, 1(1), 19–32. https://doi.org/10.20871/tjsq.v1i1.20

Sunhaji, S. (2015). Sastra Dalam Tradisi Pendidikan Islam. IBDA: Jurnal Kajian Islam dan Budaya, 13(1), 47–58. https://doi.org/10.24090/ibda.v13i1.490

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Hanif, S., & Irsyad, M. (2022). Interpretasi Kisah Luqman dalam Al-Qur’an pada Realitas Agama dan Sosial (Pendekatan Sastra Kebahasaan). Hikmah, 19(1), 38–49. https://doi.org/10.53802/hikmah.v19i1.147